Search This Blog

Friday, March 16, 2012

Apakah yang di maksudkan dengan spam

Spam merupakan suatu bentuk gangguan dalam perhubungan internet, biasanya dalam bentuk pesanan yang banyak yang tidak dikehendaki. Bentuk spam yang paling terkenal ialah spam e-mel.

Jenis spam
Beberapa jenis spam adalah:


Spam e-mel
Spam chat
Spam forum
Spam SMS


Sejarah


Istilah "spam" dipercayai berasal dari sketsa Monty Python yang bertajuk "SPAM". Ia adalah mengenai sebuah kafe yang menunya hampir semua dibuat dari daging lunceon SPAM.


Sesetengah orang pula menyatakan yang "spam" adalah singkatan untuk Stupid Pointless Annoying Message, dari segi bahasa adalah 'Pesanan yang Bodoh, Tidak munasabah, dan Menjengkelkan'. Walau bagaimanapun, kepanjangan ini adalah bukan sesuatu yang piawai kerana terdapat banyak lagi kepanjangan yang digunakan oleh para pengguna internet untuk merujuk kepada spam
......................................................................................
spam ialah satu perbuatan melakukan iklan sesuka hati tanpa melakukannya di tempat yang sepatutnya. Tujuan spam adalah untuk melakukan promosi dan menyuruh orang klik pada iklan CPC (Cost Per Click) supaya keuntungan maksima dapat dihasilkan.


Kalau anda menghantar email yang mengandungi iklan CPC pada orang yang tidak dikenali, sama seperti anda masuk rumah orang tanpa diundang dan terus menceritakan kepada tuan rumah tentang produk anda

No comments: