Search This Blog

Tuesday, October 18, 2011

Denna Kereta Mewah Nasional Terbaru Iran


Kereta mewah yang mereka beri nama Dena dirancang dan dihasilkan oleh beberapa pakar otomotif Iran tanpa sedikit pun bantuan asing. Pembuatannya juga turut mematuhi standard pelepasan Euro IV dan V. Menurut Menteri Industri dan Perlombongan Ali Akbar Mehrabian, Dena memenuhi keperluan keselamatan kenderaan bermotor terbaru dan akan menggantikan kereta nasional sebelumnya. Dena adalah kereta Iran yang mewah dikelasnya.
Iran khodro Company (IKCO), pengeluar kereta tersebut sudah mempunyai pasaran di 30 daerah. “Tahun lalu kami sudah memasarkan 40 ribu unit kereta dan sekarang dengan Dena, kami menyasarkan pasaran kereta mewah,” kata Ketua Pegawai Eksekutif Iran khodro Company (IKCO) javad Najmeddin.
IKCO merancang untuk meningkatkan pengeluaran menjadi 730 ribu unit pada akhir tahun 2011 dan meningkatkan volume eksport lebih daripada 600 ribu unit pada tahun 2016.
Rusia, Syria, Turki, Iraq, Ukraine, dan Mesir merupakan pasaran utama yang dituju daripada produk mereka.
Dena didatangkan dengan dua pilihan model LX dan Elx. Model pertama akan dilengkapi dengan mesin petrol EF7 dan mesin berasaskan CNG. Sedangkan versi Elx akan dilengkapi dengan mesin turbo-charged EF7, dengan gearbox manual, tetapi sistem penghantaran elektronik automatik boleh menjadi pilihan pada masa akan datang.

No comments: