Search This Blog

Loading...

Friday, March 16, 2012

Cara mengatasi Radiator kereta panas..


Radiator merupakan salah satu piranti penting yang berfungsi sebagai pendingin sebuah mesin atau lebih tepatnya lagi untuk menstabilkan suhu mesin mobil agar selalu dalam keadaan normal. Dengan adanya radiator, panas berlebih pada mesin mobil dapat dikurangi sehingga beban kerja mesin menjadi lebih ringan dan terhindar dari masalah engine overheat yang dapat membuat mobil mogok seketika.

Awal ditemukannya radiator bermula dari temuan Franz SanGalli pada tahun 1885 dan dipatenkan di Jerman dan Amerika Serikat. Sebenarnya pemakaian radiator ini tak hanya sebatas pada kenderaan (roda empat dan dua) tetapi juga diaplikasikan pada perumahan dan gedung pada daerah dingin (Eropah dan Amerika).

Cara kerja Radiator


Pada prinsipnya air atau cairan radiator coolant akan mengalir melalui pipa yang didesain secara khusus berbentuk zig zag untuk mendinginkan secara merata ke semua dinding silinder mesin dan berputar kembali ke radiator. Lewat kisi-kisi pada radiator dan dengan bantuan angin atau kipas pada mobil inilah pendinginan air atau cairan radiator coolant didapat dengan maksimal.


Secara garis besar radiator digunakan pada semua mesin seperti mesin genset, mesin - mesin industri, dan semuanya memerlukan pendingin yang berbasiskan air pada pendinginannya.

Perawatan Mudah Untuk Radiator

Rutin Kuras Air Radiator (Flushing)

Didalam radiator sering kali terdapat kerak dan kotoran yang mengendap, untuk itu diperlukan sedikit waktu luang untuk rutin menguras air radiator dan membersihkan kisi-kisi radiator. 'Radiator sebaiknya dikuras setiap 40.000 atau 50.000 Km bila mobil sering dipakai, bila tidak sering, pastikan 1 tahun sekali tetap harus dilakukan pengurasan radiator', tukas Siswono dari TRS Radiator.


Pastikan dulu suhu mesin mobil dalam keadaan hangat, agar kotoran belum sempat mengendap. Ingat..Jangan melakukannya saat mesin sedang panas, karena air dari dalam radiator yang sangat panas akan menyembur keluar dengan kencang akibat tekanan suhu panas yang tinggi.

Berikut cara mengurasnya :

Buka tutup dan keran pembuangan air radiator, disarankan juga untuk membuka saluran karet yang berada dibawah agar air dalam radiator dengan cepat dan mudah keluar semua bersama kotoran dan keraknya. Jika tutup atau saluran karet sudah mengeras atau tidak lentur harus segera diganti untuk menghindari pecahnya karet yang menimbulkan kebocoran saluran air radiator. Bila tidak mengerti, sebaiknya dilakukan oleh bengkel yang terpercaya.

Setelah selesai, pasang kembali saluran karet dan tutup keran pembuangan seperti kondisi awal kemudian isi kembali radiator dengan air bersih atau air radiator coolant sampai penuh, lalu tutup kembali radiator dan nyalakan mesin sesaat lalu tambahkan lagi volume air dalam radiator sampai penuh.

- Ganti Tutup Radiator
Ganti tutup radiator setiap 4 atau 5 tahun sekali dengan yang original, karena tutup radiator yang telah rusak tidak dapat melepaskan tekanan dari panas pada radiator, hal ini dapat menyebabkan kerusakan cilinder head gasket serta kepala radiator.

Pemakaian cairan radiator coolant sangat disarankan untuk pengguna mobil atau kendaraan yang menggunakan sistem pendingin radiator, karena cairan ini memang telah teruji dan diteliti secara khusus untuk digunakan sebagai pengisi dari radiator dan membantu menyerap panas.

Tapi kalau dah takde cara lain

Pergi ke beg kembara anda

Buka beg dan cari ubat gigi colgate

pastu masukan dalam radiator

P/s..pastikan radiator ti sejuk dulu...

cubalah

Masakan cina 9


WanTan

Bahan-bahan ( terpulang kepada berapa kulitnya... dan size dia )

Isi ayam - kalau boleh dicincang harus
Udang - jua dicincang halus
Isi Ketam - Yang dijual dalam pek - jua dicincang halus
sedikit lada putih
sedikit garam
Sedikit kicap
Sedikit tepung jagung - utk lembutkan isi ayam (kalau bhg dada)
Yang paling penting .... kulit WAN TAN itu... Boleh di dapati di supermarket2.... macam kulit popia... tapi warna dia kuning dan size nya kecil

Cara-cara

ayam + udang + isi ketam dicincang halus... (lagi halus lagi sedap)

Campurkan semua perasa2 yang ada..... ikut selera masing2

Biarkan bahan2 diatas diperap dalam ais box 30 minit...

gunakan sudu teh.. (kecil) isikan bahan2 di tengah2 kulit itu, jangan banyak... dalam
1 sudu cukup.. kalau tak waktu goreng pecah.. tak cantik

isikan dan lipat segi 3.

selepas bungkus... disusun rapi dan taburkan sedikit tepung di atas.. (supaya dia tak lekat antara satu sama lain)

Wantan ini lebih sesuai dimasak selepas bungkus... so dia fresh..

Boleh di simpam dlm ais box.. tapi pls pastikan bukan frozen and mesti di susun rapi kalau tak dia akan lekat antara satu sama lain

Sedap digoreng... (dengan api yang perlahan)
atau di sup.... tapi pastikan sup biasa....
pasal ini style masakan cina... so sup dia pun simple
air... stock ayam... lobak merak.... sayur sawi.... cendawan... selepas didih... tambah wantan satu per satu... bila kulit wantan tu ubah jadi putih atau terapung siaplah

Masakan cina 8


Telur Masin Chinese Style

Bahan-bahan ( 18 biji telur )

18 biji telur
1 mangkuk garam biasa
4 mangkuk air
1 sb sichuan pepper corn

Cara-cara

Masak air dan garam sampai garam dissolves. Disejukkan lepas tu masukan sichuan pepper corn Masukan telur kedalam botol dan tuangkan air garam tadi. Tutup ketat dan disimpan dlm pantry selama 3 minggu. Test satu masak klu belum lagi simpan lagi seminggu or beberapa hari. Bila dah ok keluarkan dari botol dan simpan dlm peti sejuk.

Tips dari kawan : Masukan sedikit nasi kedalam air garam tu, klu nasi tu naik means cukup masin or stir air garam tu klu garam tak dissolves means cukup masin jugak... selamat mencuba senang ajer....

Masakan cina 7


Hokkien mee penang

Bahan-bahan ( 8 orang )

2 bungkus mee kuning
bahan untuk campurkan didlm mee: tauge sayur kangkong beli dlm seikat bawang goreng telur 4 biji (rebus)
1kg udang sederhana (kopek asingkan isi dan kulit)
4 ulas bawang putih(ketuk-ketukan)
4 biji bawang besar (kisarkan)
1 senduk cili kisar (terpulang pada masing2 kalau nak pedas..
gula batu sedikit..
tauge
seikat sayur kangkong
bawang goreng
4 biji telur rebus

Cara-cara

Asingkan udang dari kulit.cucikan kulit tersebut dan direbus.air jangan dibuang..
ambil kulit yg direbus tadi kisarkan dgn sedikit air..kisar sampai hancur..

Panaskan minyak,tumiskan cili kisar tadi sehingga pecah minyak dan masukkan sekali bwg putih td..lepas itu baru masukkan bawang merah kisar..kalu tak nak masukkan bwg merah pun boleh gak tp kalau masukkan baru rasa power sikit..

Bila dan pecah minyak barulah dimasukkan kulit udang yg dikisar tadi...bagi bau ea naik dan masukkan air rebusan td dan tambah sedikit air biasa mengikut kepekatan yg diingini ..selalunya hokkien mee nih tak cair tak pekat,,tp kalau u all nak ea pekat masukkan sedikit bancuhan tpg jagung...

Akhir sekali masukan gula secukupnya..terpulanglah kalo nak manis ke tak hokkien mee nih mesti ada rasa manis sikit..masukkan lah garam dan pak ajinomoto...petua kalo nak hokkien mee nih sedap masukkan gula batu dalam seketul sederhana kecik kalo nak hirup ea masa tarik tu ssyrrrruuuup baru rasa power gilerrrrr... tentu u all tertanya isi udang nak buat ape..ok isi nya kita tumiskan dgn sedikit miyak sehingga kemerahan dan asingkan.air tumis tu td boleh dimasukkan kedalam kuah tadi..... kuah pun siap..celurlah mee.sayur kangkong...seperti bisa....telur pun kena rebus..

SAMBAL UNTUK MAKANNYA PULAK: tumis cili kisar dan masukkan sikit kicap cair dan aji... sambal ini untuk diletakkan didlm mee yg nak dimakan nanti... selamat mencuba..

Masakan cina 6






Pan Mee

Bahan-bahan ( 4 orang )

2 cawan tepung gandum
1 biji telur kecil
Secubit garam
1/2 cawan air
1 sudu besar minyak masak

Cara-cara

Masukkan tepung dalam mangkuk besar dan buat satu lubang kat tengah. Masukkan garam dan telur.

Masukkan minyak dan air. Uli sehingga jadi doh yang agak licin, lebih kurang 5 minit. Kalau guna telur yg besar, air boleh dikurangkan sikit. Doh ni lebih keras berbanding dgn doh untuk roti.

Bahagikan doh kepada 4 bola kecil supaya senang nak ambil nanti. Tutup degan plastic wrap dan diketepikan. Sementara itu, sediakan sup. Selalu I masak ni degan Sup Salad.

Jangan masukkan sayur awal2, lepas masuk mee baru masukkan sayur.

Bila sup dah didih, kecilkan api. Ambil satu biji doh dan tarik macam dalam gambar.

Ketebalan bergantung kepada citarasa masing2. Untuk pertama kali masak ni, cubalah buat yg tebal dan nipis... rasa dulu baru tau mana satu yg suka.

Buat kepingan kecil dan terus masukkan ke dalam sup. Ulang sampai habis. Lepas tu, masukkan sayur dan fishball atau bahan2 lain. Bila mee dah masak akan timbul kat permukaan sup.

Bila dihidangkan, taburkan sedikit ikan bilis goreng dan bawang goreng kat atas. Makan dgn cili padi dan kicap cair... boleh juga bubuh sedikit bawang putih dalam kicap cair.

Masakan cina 5


Chang Fen (Rice Roll)

Bahan-bahan ( 2 orang )

130gm tepung beras
10gm tepung ubi
10gm tepung kanji
1 cawan air
minyak secukupnya

Cara-cara

Masukkan tepung beras, tepung jagung, tepung kanji dan air ke dalam mangkuk. Kacau sampai serbati, diperap selama 1 jam.

Panaskan air untuk kukus. Sapukan pinggan dgn minyak supaya tidak melekat. Saya guna tray untuk toaster... hasilnya lebih cantik.

Masukkan bancuhan secukupnya dan kukus untuk 1 minit atau sampai masak. Buat nipis2 macam kueh tiaw.

Masukkan isi dan gulung. I buat isi udang, udang yg diperap dgn sedikit garam, sos tiram dan tepung jagung.

Kukus lagi sampai isi dah masak. Jika isinya daging yg dah masak, tak payah kukus lagi.

Masakan cina 4


Lor Mai Kai

Bahan-bahan ( 6 orang )

3 cawan beras pulut
300gm Ayam tanpa tulang (dihiris nipis)
1 gengam tangan udang kering (dicuci)
4-5 cendawan shiitake kering(direndam dan dihiris nipis2)

=Bahan-bahan A=
*2cm halia (*dikisar)
*1 ulas bawang putih
1 sudu kecil gula halus
1 sudu kecil minyak bijan
½ sudu besar sos tiram
½ sudu kecil garam
1 sudu kecil tepung jagung (yg berwarna putih)

=Bahan-bahan B=
2 sudu besar minyak masak
2 biji bawang merah kecil (dihiris)
2 ulas bawang putih (dicincang)
*1 sudu besar kicap hitam
*1 sudu besar sos tiram
*½ sudu kecil garam (atau secukup rasa)
*½ sudu besar minyak bijan
*Serbuk lada putih secukupnya

Cara-cara

Persediaan Awal:Pulut direndam dalam air selama 3-4 jam. Ayam dihiris dan diperap degan bahan-bahan A sekurang-kurangnya ½ jam (simpan dalam peti sejuk).

Panaskan minyak dalam kuali. Tumis bawang, masukkan udang kering dan cendawan. Goreng sampai nampak kering.

Masukkan pulut (tanpa air) dan goreng utk 1-2 minit. Masukkan semua bahan-bahan B* dan kacau sehingga rata. Matikan api.

Lapis 6 mangkuk kecil dengan 4-5 hirisan ayam yg diperap, isikan nasi pulut tadi 3/4 penuh. Kalau nak kukus dalam 1 loyang besar pun boleh tapi masa kukus lama sikit.

Kukus selama 30 minit atau sampai masak. Padamkan api dan biar nasi dalam kuali ke steamer utk 5-10 minit. Kalau terus keluarkan lepas kukus, permukaannya akan jadi kering.

Terbalikan nasi pulut ke atas pinggan dan hiaskan degan hirisan chili jika suka. Sedap juga dimakan dgn chili sos yg pedas.

Masakan cina 3


Tau Sa Piah

Bahan-bahan ( 15 biji )

Doh A:
120g tepung gandum, diayak
60g shortening
Doh B:
120g tepung gandum, diayak
30g gula icing
30g shortening
60ml air
Inti:
3/4 cawan kacang hijau yang tidak berkulit (rendam selama 2-3 jam, dikukus bersama sedikit air dan dikisar halus)
3 sb minyak masak
1 sb bawang kecil yg telah dicincang
1/2 cawan gula halus (boleh ditambah atau dikurangkan)
1/2 sk garam
1 sk kulit oren yg telah dicincang
Lain:
1 biji telur (untuk sapu)
Biji bijan secukupnya (optional)
Cara-cara

Untuk Inti:

Masukkan gula, garam dan kacang yg telah dikisar ke dalam mangkuk besar. Gaulkan sehingga sebati dan diketepikan.

Panaskan minyak dalam kuali, goreng bawang kecil sehingga harum dan warna keperangan. Keluarkan bawang dan diketepikan. Masukkan kulit oren dan campuran kacang ke dalam kuali. Gorengkan kacang sambil kacau sehingga kacang itu jadi agak kering (boleh buat bebola).

Matikan api. Masukkan bawang kecil tadi dan gaulkan sehingga rata. Setelah inti dah sejuk, bahagikan inti kepada 15 bebola yg sama saiz.


Untuk Doh:

Doh A dan doh B disediakan berasingan TAPI degan cara yg sama. Satukan bahan2 untuk doh, gaulkan sehingga rata dan canaikan sehingga mendapat doh yg agak lembut. Tutup doh degan kain lembab atau plastic wrap dan biarkan selama 30 minit. Bahagikan setiap doh kepada 15 bebola yg sama saiz. (15 biji doh A dan 15 biji doh B)

Ambil sebiji doh B, leperkan dan letak sebiji doh A ditengah2. Balut doh A degan doh B untuk satukan doh A dan B.

Canaikan doh tadi kepada saiz 15 x 3 cm (approx.), lepas itu gulungkan doh dari bahagian yg pendek. Ulang langkah ini sekali lagi.

Canaikan doh kepada bentuk bulat (10 cm diameter), letak sebiji inti kacang ditengah2 dan balutkan. Ulang langkah 5 - 7 sehingga habis.

Sapukan setiap tau sa piah degan telur, taburkan sedikit biji bijan diatas.

Panaskan oven kepada 180degC. Bakar tau sa piah selama 20 minit atau sehingga warna kuning keemasan.

masakan cina 2


Mooncake

Bahan-bahan ( 10 biji )

400g Tepung gandum
300ml Gula syrup ( Brown syrup )
80ml Minyak kacang ( Pakai minyak lain tak sedap )
1 sudu teh alkaline water ( Lye water )
1 biji telur ( untuk di sapu di atas mooncake )
500g inti kacang merah (paste) atau lotus paste.
Cara-cara

Campurkan kesemua bahan tepung,minyak kacang,gula syrup dan Alkaline water . Gaul hingga adunan jadi dough yg lembut. tinggalkan dough tadi selama 30min.

Inti kacang merah di bulatkan kecil kecil angaran 50g.

Setelah 30min , dough tadi di bagi 78g setiap satu. lalu di canai tipis. letakkan inti kacang merah di tenggah dough dan di bungkus setiap satu.

Setelah habis di bungkus lalu di terap dengan terap mooncake.

Mooncake yang selesai di terap, di susun di dulang.Bakar pada suhu 170c selama 15min lalu di keluarkan dan di sapu telur di atas mooncake tadi. Bakar lagi dengan suhu yang sama hinga masak .

resepi masakan cina 1


Roasted Duck with Pancake


Bahan-bahan ( 2-3 Orang )

1/2 ekor Itik Panggang (dibuang tulang dan dipotong siaz kecil 1 x 3cm approx)
1 Timun Jepun
2 pokok Daun Ketumbar
2 sb Hoisin Sos (Chinese seafood sauce)
*Bahan2 utk Pancake - 20 to 25 pancakes*
1 cawan Tepung Gandum
1/2 cawan Air
1/4 sk Garam
1sk Minyak Masak
Cara-cara

Masukkan bahan2 pancake di dalam mangkuk dan gaul sehingga sebati.
Buat pancake macam kulit popiah tu, tapi saiz dia kecil sikit (D: 10cm).
Susun semua bahan2 dalam pinggan besar bila nak makan, self-service nanti.
Bila nak makan, ambil satu keping pancake, sapu dgn hoisin sos lepas tu letak satu keping itik, timun dan daun ketumbar ke atas nya. Gulung pancake tu terus makan!

Udang Masak Lemak Nenas


Bahan-bahannya :
10 ekor udang(sedrhana besar)
8 biji cili kering
2 biji cili merah
½ biji nanas

5 ulas bawang merah
2 batang serai
1 inci kunyit hidup
½ inci belacan
2 cawan santan
sedikit kerisik
sedikit gula

Caranya :
Bersihkan udang dan toskan. Taburkan sedikit gula diatasnya. Tumbuk cili kering,cili hidup,kunyit hidup,serai,belacan dan bawang merah hingga lumat. Masukkan santan ke dalam kuali & biarkan sehingga mendidih, barulah dimasukkan rempah yang telah ditumbuk tadi, masukkan sedikit minyak masak dan masukkan udang lalu dibalik-balikkan. Angkat udangnya terlebih dahulu.Masukkan nanas dan sedikit garam. Bila kuahnya telah sebati masukkan udang dan kerisik. Angkat dan hidangkan.

Siakap Sos Tiram


Bahan-bahannya:
1 ekor ikan siakap yang sedang
3 ulas bawang merah- dikisar
½ sudu besar bawang putih
2 sudu besar sos tiram
1 biji limau nipis
1 sudu kecil lada sula
1 biji telur seri murni
½ cawan tepung sagu
garam secukup rasa
Daun salad sebagai hiasan

Sosnya:
2 batang lada merah- dikisar halus
½ sudu kecil bawang putih
5 sudu besar sos tomato
5 sudu besar sos cili
3 sudu besar air limau kasturi
1 sudu besar gula pasir


Cara-caranya:
Ikan siakap dibersihkan, dibelah seperti "fillet". Kemudian isi ikan, dipotong anggaran 1 ½ cm. Kepala ikan dan tulangnya jangan dibuang, ambil sedikit tepung sagu, gaul kepala dan tulangnya hingga rata, goreng hingga garing.

Gaulkan bawang merah, bawang putih yang telah dikisar, sos tiram, air limau nipis, lada sula dan garam hingga rata, masukkan isi ikan dan kacau hingga rata.

Kemudian isi ikan dcelupkan ke dalam telur yang telah dipukul, masukkan tepung sagu, gaul hingga rata. Kemudian digoreng hingga garing.

Hiaskan isi ikan di atas tulang ikan tadi, hiaskan dengan daun salad.
Satukan bahan-bahan sos, kacau rata dan masak sebentar. Hidangkan dengan ikan di atas.

Telur Kukus Air Ala Cina

Bahan-Bahannya :
2 biji telur ayam
1 1/2 mangkuk air
Sedikit minyak bijan
3/4 sudu besar minyak masak
Sedikit Garam
Sedikit serbuk lada putih / pepper
Lebih sedikit bawang goreng (preferable buat sendiri)
Lebih sedikit daun bawang dipotong dan dihiris macam biasa

Cara Penyediaan :
Sediakan satu mangkuk kaca yang boleh menampong cecair
1. Pukul telur ayam dalam satu mangkuk kecil sehingga berbuih.
2. Tambahkan air sebanyak 1 1/2 mangkuk bersama telur yang telah
dipukul tadi dan tuangkan ke dalam mangkuk kaca yang telah disediakan diatas tadi.
3. Masukkan lada putih / pepper.
4. Masukkan sedikit garam.
5. Masukkan setitik minyak bijan, kemudian kacau rata-rata.
6. Sebelum kukus, masukkan minyak masak ke dalam, sekarang akan
kelihatan minyak akan menampong di bahagian atas.

* Kekurangan air boleh menyebabkan telur itu kelihatan keras dan berkedut.
** Berlebihan air boleh menyebabkan telur itu tidak enak/tawar serta tidak menyelerakan.

Cara Memasak :
1. Masak air sehingga didih dalam satu periuk / bekas dan masukkan potstand didalamnya (apabila air telah mendidih, perlahankan api (kawal api) ke peringkat sederhana perlahan). Air tidak seharusnya lebih tinggi dari potstand tersebut.
2. Kemudian masukkan dan letakkan mangkuk yang siap berisi telur tadi ke atas potstand, tutup tudung dan kukus.
3. Jaga api, kukus dalam lingkungan 3 - 4 minit sahaja dan buka tudung periuk lihat samada ianya telah pejal dan sebati. Biasanya bahagian tepi akan mula pejal dan diikuti bahagian tengah. Tutup periuk semula dan tunggu sampai keseluruhan permukaan telur tadi kelihatan masak dan licin seperti Tau Fu Far, terus tutup api. Jangan tunggu lama kerana temp. dalam mangkuk boleh menyebabkan telur itu over cook dan rasa amat tidak sedap nanti.
* Tidak boleh kukus lebih dari 5 minit atau ianya akan jadi berkedut, kering dan hodoh! Paling lama 5 minit atau sempurna pejal, licin dan cantik, terus angkat dan jangan tunggu lama-lama.
1. Hidangkan, taburkan daun bawang serta bawang goreng ke atas permukaan telur yang telah masak dikukus.
2. Jika anda gagal memasaknya buat kali pertama, tidak apa dan cuba lagi... sememangnya resipi ini simple tapi amat menguji kemampuan/kepantasan tukang masak !!!

NOTE :
Anda boleh tambah daging ayam cincang (yang telah diperap dengan sedikit kicap cair) atau telur kuning masin ke dalamnya sebelum mengkukus, itu biasa dilakukan oleh kaum cina. Hasilnya seperti puding berisi daging tetapi tidak manis seperti puding! Belum cuba belum tahu, sekali cuba selalu buat!
Jika dimasak dengan sempurna dan berjaya, resipi ini diberi jaminan keenakannya !

Bubur Lambuk


Bahan-Bahan
Beras (agak2 jangan terlalu banyak)
Santan [asingkan pati (pekat) & cair]
1/2 sudu teh Halba
Serbuk Lada Hitam
Kentang / karot - didadukan
Udang kering - diblendkan
Halia sebesar ibujari
Bawang Merah
Daun Bawang
Daun Sup
Udang/Ayam/Daging (fresh)
Garam secukup rasa

Cara-Caranya
1. Basuh beras, rebus dengan air biasa dulu bersama Daging hingga separuh kembang dan daging empuk. (U/P : Daging hendaklah dimasak dahulu kerana liat)
2. Kemudian masukkan ayam, kacau diikuti dengan masukkan halba dan halia yang dihiris.
3. Masukkan santan cair dan rebus lagi.
4. Bila nasi dah agak kembang elok, masukkan garam secukup rasa, udang kering, karot, kentang, serbuk lada hitam dan udang serta pati santan. Kacau.
5. Sediakan dapur satu lagi. Goreng bawang merah yang dihiris tadi hingga kekuningan.
6. Angkat bersama-sama sedikit minyak (jangan terlalu banyak nanti berminyak sangat) dan masuk kedalam periok bubur tadi. Masukkan daun bawang /sup yang dihiris. Kacau.

Actually tak banyak beza dengan bubur TANPA SANTAN.

Puding Roti


Bahan-Bahannya:
1/2 buku roti
santan dr 1 biji kelapa
gula dan garam secukup rasa

Cara-Caranya:
1. susunkan roti lapis demi lapis dalam loyang. Selepas tuh curahkan
santan kelapa yang dicampurkan dengan gula dan garam ke atas roti tersebut.

2. lepas tuh kukuslah sampai roti dan santan dah sebati..

OPTION :
1. kalau tak nak lapis-lapiskan pun boleh... kita ramas-ramas sampai sebati dengan gula dan santan tu, kalau nak bagi lagi sedap, untuk sebuku roti tu, bolehlah tambahkan 3-4 camca besar margerin.
2. Kemudian, kalau nak bagi menyelerakan dan berkhasiat untuk kanak-kanak (orang dewasa pun suka jugak), kurangkan gula tapi tambah kismis, sedap youuuuu... tapi nak membakar tu makan masa sikit....

Kalau nak hasilnya senang dipotong, (keras sikit), tambahkan roti tapi kurangkan santan... tapi kalau suka yang lembik-lembik (kena makan dengan sudu), lebihkan santan....

Udang Dan Asparagus


Bahan-Bahan:

10 ekor udang besar: dibuang kulit kepala & sesungut saje.
1 ikat sayur asparagus, yang gemuk-gemuk lagi bagus. Di kerat panjang 2 in.
1 tiub tauhu elur (japanese tofu) ada dijual disuper market.
2 ulas bawang putih di cincang halus
Sikit garam & lada sulah
Sedikit minyak untuk menumis dan sedikit minyak bijan.

Caranya:
1. Di dalam minyak yang panas, tumis bawang putih, dah wangi, masukkan udang dan digoreng sambil alih-alihkan selama 1-2 min saje.
2. Kemudian masuk asparagus, kacau lagi 1 min.
3. Kemudian masukkan atu paket tauhu telur tadi dan dikacau cepat2.
4. Bila udang masak taruk garam dan lada sulah dan m. bijan.

Masakan ini dimasak sekejap saja. Udang tak boleh dimasak lama-lama takut keras dan tak sedap nanti.

Kerabu Mangga Muda


Bahan-Bahan

10 biji mangga muda - dicincang halus memanjang
2 biji kelapa parut - digoreng dan dikisar kasar
200gm kacang tanah - digoreng & ditumbuk kasar
100gm udang kering - dikisar halus
5 ulas bawang merah - dihiris
50gm cili padi - dihiris halus
Secukup rasa gula, sos ikan & garam.

Cara menyediakannya

Masukkan semua bahan-bahan di atas dan gaulkan kesemua sehingga sebati.

Ayam Kepak Masak Minyak Bijan


Bahan-Bahan :
Beberapa ketul kepak ayam/drumstick ke apa2 lah
Sesame oil/Minyak bijan
3 sudu madu
Serbuk lada hitam
Fish sauce/Sos ikan
Bawang putih 5 ulas ( Potong nipis2)
Sos tiram

Cara-Cara :
1. Lumurkan ketul2 ayam tu dgn minyak bijan, madu, sos tiram, sos ikan ( jangan banyak sesangat - secukup rase). Campurkan bawang putih yang dihiris. Perapkan lbh kurang 1 jam.
2. Sejam kemudian angkat, taburkan serbuk lada hitam (terpulang ikut kepedasan).
3. Panaskan oven, Masukkan dalam oven lbh kurang 30 minit. Setiap 10 minit hendaklah tambah sos ikan terhadap ketul ayam tadi.

Kalau nampak tak cukup masak, lamakan sikit. Kalau nak tambah more accessories pun boleh, cth hirisan bawang besar, daun sup, button mushroom, carrot dll...

Asam Pedas Ikan Pari


1/2 kg ikan pari (boleh di gantikan dgn ikan lain)
5 tangkai daun kesum
1 kuntum bunga kantan di hiris
2 biji tomato di belah dua
4 biji kacang bendi
asam jawa secukupnya garam dan gula
minyak untuk menumis

Bahan Untuk Di Tumbuk
13 tangkai cili kering - jika suka pedas tambah lagi
9 ulas bawang kecil
5 ulas bawang putih
1 inci halia
1 inci kunyit
1 inci lengkuas
sedikit belacan - boleh di bakar dulu jika suka
1-3 batang serai di titik

Caranya
1. Ikan di potong dan di bersihkan.
2. Panaskan minyak dan tumis bahan yang di tumbuk. Goreng hingga wangi.
3. Masukkan daun kesum, bunga kantan, serai, air asam jawa dan air secukupnya. Biarkan mendidih.
4. Masukkan ikan dan garam serta sedikit gula secukup ras. Biarkan mendidih.
5. Kemudian masukan tomoto dan kacang bendi.

***Tips****

1. Selain daun kesum atau bunga kantan, letakkan beberapa helai daun kari pun boleh mewangikan masakan.
2. Menambahkan sesudu kecil halba juga boleh menambah perisa asam pedas anda.

Tp utk Rename dan hide recyle bin


Rename Recycle Bin
1. Buka regedit di start > run

2. cari kod nih

HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\ShellNoRoam\MUICache

3. Tekan CTRL+F dan search Recyle Bin

4. Jika dah jumpa double click row yang mempunyai tulisan nih >@C:\WINDOWS\system32\SHELL32.dll,-8964

5.Kemudian akan keluar prompt dan edit "value data" kepada nama yang anda inginkan..


Hide Recycle Bin


1. Buka "gpedit.msc" di start > run

2. Pergi ke User Configuration > Administrative templates > dan klik Desktop

3. Kemudian cari tulisan Remove Recycle Bin icon from desktop

4. Kalau dah jumpa double click dan pilih "Enabled" lalu klik "OK"

5. Pergi ke desktop dan refresh...DONE

Credit to: F412 N0N-H4CK3R

Dapatkan maklumat anda di nickraja

Pendrive jadi RAM?


Jadikan Pendrive Sebagai RAM

ikuti langkah-langkah dibawah

1. Masukkan pendrive pada port USB..

(Pendrive mestilah bersaiz 1GB..kalau 4GB lebih baik atau keatas)


2. Klik kanan pada 'My Computer'..


3. Klik 'Properties'..


4. Klik 'Advanced'..


5. Klik 'Settings' pada bahagian 'Performance'


6. Klik 'Advanced'..


7. Klik 'Change' pada 'Virtual Memory'..


8. Pilih memori yang ada pada pendrive anda..


9. Tetapkan nilai yang anda ingini dan klik 'OK'..


10. Restart PC anda..selesai!


11. Untuk pengguna Windows 7, anda boleh terus memilih fungsi 'ReadyBoost' yang terletak pada 'My Computer' dngn menggunakan pendrive 2.0

SELAMAT MENCUBA ;))nie tutorial utk window 7:http://www.youtube.com/watch?v=uyAmLYn_oYA&feature=youtu.be

Tips nak warnakan dalam chat facebook


Copy dan paste je kat chat book


DIBAWAH INI ADALAH KOD HURUF/ALPHABETH

[[244961858909298]] = huruf A
[[344113652270150]] = B
[[344991278847613]] = C
[[164461493653696]] = D
[[196752423751220]] = E
[[301630573215430]] = F
[[251496118250464]] = G
[[266394220086654]] = H
[[164866556948132]] = I
[[180599335371968]] = J
[[209067005843651]] = K
[[238594039545396]] = L
[[147702285338528]] = M
[[309221402452022]] = N
[[180901405340714]] = O
[[246506925416551]] = P
[[333343613344059]] = Q
[[123128367803569]] = R
[[316143388416019]] = S
[[334073456605673]] = T
[[199626093460643]] = U
[[224202614323263]] = V
[[336032459740792]] = W
[[205228226232732]] = X
[[142420399202282]] = Y
[[157919817645224]] = Z

DIBAWAH INI ADALAH KOD ICON

[[243344945733611]] = Repost
[[mahochat]] = Maho
[[203443053077888]]= I Love Kaskus
[[205827876172490]] = Bingung
[[261018420628968]] = Thumbs
[[328740787138287]] = Nope
[[296027833771776]] = Capede
[[311851138846391]] = Alay
[[guengakak]] = Ngakak
[[171108522930776]] = trollface
[[foreveralonecomics]] = forever alone.
[[MegustaMeMe]] = Me Gusta.
[[149333368464171]] = Yao.
[[145768898802324]] = FUUUUUU.
[[168456309878025]] = LoL.
[[FapFapFapFap.B]] = Fap Fap Fap Fap.
[[106043532814443]] = Y U NO.
[[214457085240151]] = Nothing to do here.
[[129627277060203]] = Poker Face.
[[160723207280093]] = Are you f*cking kidding me?
[[ChallengeAceptado]] = Challenge Accepted

DIBAWAH INI ADALAH KODE GAMBAR

[[252346194801306]] = RUMAH
[[266313623412267]] = PINGWIN LINUX
[[191560730921873]] = LOGO GOOGLE CHROME
[[182809565135565]] = LOGO GOOGLE ++
[[242070735843795]] = LOGO SNAPTU
[[266910496686186]] = LOGO WINDOWS
[[258958334142268]] = LOGO ANDROID
[[google]] = LOGO GOOGLE
[[h4hah]] = SAYA SENDIRI

DIBAWAH INI ADALAH KOD ICON YANG LAIN

[[249199828481201]] - Konata Izumi
[[250128751720149]] - Domo Kun
[[223328504409723]] - Gintoki Sakata
[[236147243124900]] - Pokeball
[[326134990738733]] - Pikachu
[[155393057897143]] - Doraemon
[[224502284290679]] - Nobita
[[144685078974802]] - Mojacko
[[334954663181745]] - Spongebob
[[196431117116365]] - Shin chan
[[148935948523684]] - Pedo Bear
[[yahoo]]
[[google]]
[[facebook]]
[[kaskus]]
[[amazon]]
[[youtube]]
[[googlechrome]]
[[opera]]
[[internetexplorer]]
[[flock]]
[[microsoft]]
[[microsoftword]]
[[microsoftexcel]]
[[microsoftpowerpoint]]
[[megaxus]]
[[grandchase]]
[[history]]
[[sony]]
[[nokia]]
[[telkomsel]]
[[windows]]
[[transformer]]
[[itones]]
[[photosop]]
[[142318662481784]] = Victorbook
[[131763186925449]] = Uksw

[[140145309347027]] = Topi

I LOVE YOU :
Code:
[[164866556948132]] [[238594039545396]] [[180901405340714]] [[224202614323263]] [[196752423751220]] [[142420399202282]] [[180901405340714]] [[199626093460643]]

cubalah...

Apakah yang di maksudkan dengan spam

Spam merupakan suatu bentuk gangguan dalam perhubungan internet, biasanya dalam bentuk pesanan yang banyak yang tidak dikehendaki. Bentuk spam yang paling terkenal ialah spam e-mel.

Jenis spam
Beberapa jenis spam adalah:


Spam e-mel
Spam chat
Spam forum
Spam SMS


Sejarah


Istilah "spam" dipercayai berasal dari sketsa Monty Python yang bertajuk "SPAM". Ia adalah mengenai sebuah kafe yang menunya hampir semua dibuat dari daging lunceon SPAM.


Sesetengah orang pula menyatakan yang "spam" adalah singkatan untuk Stupid Pointless Annoying Message, dari segi bahasa adalah 'Pesanan yang Bodoh, Tidak munasabah, dan Menjengkelkan'. Walau bagaimanapun, kepanjangan ini adalah bukan sesuatu yang piawai kerana terdapat banyak lagi kepanjangan yang digunakan oleh para pengguna internet untuk merujuk kepada spam
......................................................................................
spam ialah satu perbuatan melakukan iklan sesuka hati tanpa melakukannya di tempat yang sepatutnya. Tujuan spam adalah untuk melakukan promosi dan menyuruh orang klik pada iklan CPC (Cost Per Click) supaya keuntungan maksima dapat dihasilkan.


Kalau anda menghantar email yang mengandungi iklan CPC pada orang yang tidak dikenali, sama seperti anda masuk rumah orang tanpa diundang dan terus menceritakan kepada tuan rumah tentang produk anda

20 rahsia win XP



1. Sebelum ni Windows tak tunjukkan secara detail informasi dari sistem yang sedang bekerja, namun semenjak kemunculan Windows XP, hal ini sudah tidak berlaku lagi. Kita boleh perasan secara detailnya informasi tentang sistem yang sekarang ni dok buat beberapa langkah mudah yaitu, : Cuba buka [Command Prompt] pada menu [Accessories] dari button [Start]–>[All Programs], pastu korang klik ’systeminfo’. Pada layar akan tersaji banyak informasi yang berguna tentang komputer korang termasuk ‘uptime’. Kalau korang nak simpan informasi tersebut, klik ’systeminfo > info.txt’. Command ni akan menghasilkan file info.txt yang dapat korang baca menggunakan Notepad. (WindowsXP Professional)

2. Korang boleh delete sebuah file secara langsung tanpa harus menyimpan terlebih dahulu di[Recycle Bin]. Klik [Start], lalu klik [Run...], kemudian klik ‘gpedit.msc’. Pastu pilih [User Configuration]–>[Administrative Templates]–>[Windows Components]–>[Windows Explorer], pastu pilih ‘Do not move deleted files to the Recycle Bin’. Selain fungsi ini, korang boleh buat banyak fungsi di gpedit, cuma kena jaga-jaga…takut tersilap langkah komputer korang boleh jadi corrupt pulak. (WindowsXP Professional).

3. Korang boleh Lock Windows XP hanya dengan dua klik mouse. Nape?Tak percaya ke? try buat shortcut baru di desktop dengan menggunakan klik kanan dari mouse. Isikan perintah‘rundll32.exe user32.dll,LockWorkStation’ pada column lokasi. Namakan shortcut itu ikut sedap korang. Setelah shortcut itu menampakkan diri di desktop, klik 2 kali, nah komputer anda akan terkunci. Cara lain adalah dengan menekan button Windows dan L pada keyboard secara bersamaan..aku rasa cara ni paling cepat dan cara ni la yg aku selalu guna.

4. Windows XP dengan sengaja dan tanpa merasa berdosa menyembunyikan beberapa program sistem yang sebahagiannya mungkin korang tak perlukan. Salah satu program yang sempat saya bahas adalah Windows Messenger. Untuk memunculkan kembali program hindden itu, try gunakan Notepad untuk buat file sysoc.inf yang ada di direktori /windows/inf/. Kemudian cari kata ‘hide’ pada setiap baris program, pastu delete. Setelah menyimpan kembali file tersebut, pergilah ke [Add or Remove Programs] pada [Control Panel], pilih[Add/Remove Windows Components]. Disana akan nampak semua program yang sebelumnya hidden.

5. Kalau korang suka main-main dengan file Batch via DOS, Windows XP ada banyakcommand yang menarik. Command ini termasuk ‘eventcreate’ dan ‘eventtriggers’ untuk mengamati system events. V‘typeperf’ untuk memonitor performance dari sistem,’schtasks’ untuk menangani task. Seperti biasa, akhirilah setiap command dengan /? untuk mendapatkan option tambahan.

6. Windows XP dan provided IP versi 6atau IPv6 (generasi selanjutnya dari IP). SayangnyaIPv6 ini lebih banyak diimplementasikan pada ISP, hanya komputer yang disambungkan denganLAN je yang boleh guna ip nih. Klik ‘ipv6 install’ pada [Run...] (Senang je, proses ini tidak akan mengacaukan sistem LAN korang). kepals tu type ‘ipv6 /?’ pada baris command untuk mendapatkan option tambahan. Kalau korang tak reti buat…aku laaaagilah tak reti hahahaha tak penting pun…tak best kan?.

7. Korang boleh hentikankan beberapa task yang sedang aktif pada sistem dengan commanddi command prompt (biasanya kita menggunakan task manager, atau lebih tepatctrl+alt+del..). taip ‘taskkill /pid’ lalu nombor task, atau ‘tskill’ diikuti nombor/nama process. Untuk mengetahui nombor task atau nama process, taip ‘tasklist’, command ini juga memberikan informasi tentang condition sistem korang pada masa itu.

8. Windows XP akan tunju file Zip seperti sebuah folder. Cara ni tentu lebih senang dipakai bila spec komputer korang power. Tapi bila komputer korang termasuk golongan ‘celeron’ alias kuno bin lambat, korang boleh off fungsi ini dengan taip ‘regsvr32 /u zipfldr.dll’ padacommand prompt. Jika korang ingin restore system tu tadi taip ‘regsvr32 zipfldr.dll’.

9. XP ada ClearType (Sebuah teknologi anti-aliasing font baru dari Microsoft). Sayangnya fungsi ini tidak aktif secara default. Untuk mengaktifkan fungsi ClearType, klik kanan pada desktop, pilih [Properties]–>[Appearance]–>[Effects], lalu pilih ClearType pada menu drop down kedua, selanjutnya klik OK. Hasil yang signifikan dari feature ini terutama boleh nampak pada screen laptop. Jika korang menginginkan ClearType juga muncul pada screen login, cuba lakukan perubahan pada registry berikut [HKEY_USERS/.DEFAULT/Control Panel/Desktop/FontSmoothingType to 2].

10. Korang tentu pernah menggunakan remote [Remote Assistance] untuk membantu kengkawan yang menggunakan NAT (Network Address Translation) dalam network yang sama di rumah, tetapi iai tidak aktif secara otomatik. Cuba suruh kengkawan korang hantar emel invite Remote Assistance, dan simpan file tersebut. Di bawah attribute RCTICKET ialah IP-nya NAT, contoh 192.168.1.10. Ganti IP tu dengan IP yang gunakan skarang. Pastikan juga kengkawan korang membuka port 3389. Lepas tu silakanlah meneruskan aktiviti tolong menolong…sharing is caring.
11. Korang boleh run sesatu program dengan pengguna atau user yang berbeza tanpa harus melakukan seremonial logging out dan logging in. Klik kanan ikon dari program tersebut, lalu pilih [Run As...]. Masukan user name dan password yang ingin korang korbankan eh gunakan. Trick ini akan sangat berguna bila korang berada di office ,korang nak guna ID administratoruntuk menginstall suatu program. Catatan : Aku tak bertanggungjawab dengan sebarang corruption yang akan berlaku pada pc korang heheheheehh

12. Windows XP boleh dikatakan cerewet dalam hal memaksa korang untuk melakukan auto updates, registrasi Passport, menggunakan Windows Messenger dan lain lain. Paksaan ini muncul berupa baloon tips di sudut kanan bawah toolbars korang. Untuk menghapuskan belon huduh tu dari muka Windows, cuba run [Regedit], lalu masuk keHKEY_CURRENT_USER/Software/Microsoft/Windows/Current Version/Explorer/Advanced, buatlah DWORD value dengan nama EnableBalloonTipsdan beri nilai 0.

13. Korang boleh run Windows tanpa harus mengisi user name atau password terlebih dahulu. Klik [Run...], taip ‘control userpasswords2′, yang akan membuka aplikasi akaun user. Pada tab [Users], delete pada Users Must Enter A User Name And Password To Use This Computer, klik OK. Pastu akan muncul window log on, masukan user name dan password dari akaun yang akan anda gunakan.

14. Internet Explorer 6 akan delete temporary files hanya bila anda menyuruhnya. Jalankan browser Internet Explorer, pilih [Tools]–>[Internet Options...]–>[Advanced], alihkan pandangan ke bawah pada [Security area], lalu isikan pada Empty Temporary Internet Files folder when browser is closed.

15. Windows XP memiliki kemampuan untuk appear animasi/ikon yang menujukkan netowrk sedang aktif. Berguna pada korang bila lihat tak ada lampu yang berkedip kedip di ikon network . Klik kanan [My Network Places] pada desktop, lalu pilih [Properties]. Klik kanan pada deskripsi dari LAN korang, pilih [Properties],isikan ruang pada Show icon in notification area when connected. Sekarang korang akan melihat ikon network muncul di sudut kanan toolbar kat desktop bila network sedang aktif melakukan transfer data.

16. Adakah start menu korang kekadang lembab nak appear program yang korang nak klik? Untuk mempercepatnya, korang boleh mengubah registry [HKEY_CURRENT_USER/Control Panel/Desktop/MenuShowDelay] dari 400 ke jumlah yang lebih kecil seperti 0.

17. Korang boleh rename banyak file dalam satu folder hanya dengan beberapa langkah mudah. Drag sejumlah file yang akan diubah namanya, klik kanan salah satu folder, pastu ubah nama file tersebut sesuai dengan keinginan korang, tekan [Enter]. Semua file yang dipilih tadi akan berubah namanya sesuai dengan nama pilihan anda, dan dibelakangnya terdapat nombor khusus untuk membezakannya.

18. Windows Media Player akan appear cover dari album artis yang sedang dimainkannya, apabila gambar cover tersebut ditemukan di internet. Jika takda , korang boleh guna pic fevret korang.taip je nama nama folder.jpg pic tersebut disimpan dan letak dalam satu folder dengan track lagu yang dimainkan maka Windows Media Player akan appearkan gambar tersebut.

19. Button [Windows] + [Break] kalau ditekan akan appear [System Properties], button[Windows] + [D] akan appearkan Desktop, button [Windows] + [Tab] untuk berpindah pindah program aktif yang ada taskbar. Ni pun aku biasa buat sejak guna windows 98 lagi huhuhuhu.

20. Pengganti Windows XP adalah Windows Vista yang sebelumnya diberi nama Longhorn.Windows ini memberikan feature tambahan dari Windows XP yang boleh di godek dan diupgrade Mengapa? Windows Vista aku gerenti tidak akan mampu power sama dengan Windows Xp di komputer aku yang kuno ni hehehehe.

32 bit vs 64 bit: Perbezaan Sistem dan Kelebihan



komputer sekarang menggunakan processor 32-bit. Banyak aplikasi yang menggunakan platform 32-bit mampu berfungsi dalam 64-bit tetapi aplikasi yang menggunakan platform 64-bit kemungkinan tidak boleh berfungsi dalam 32-bit.
Sistem 32bit versus 64bit

Sebagai permulaan, mari kita lihat terlebih dahulu asas kepada unit pemprosesan dan bagaimana boleh wujudnya teknologi ini. Dalam sesebuah komputer, terdapat beberapa elemen yang penting untuk mewujudkan fungsi unit pemprosesan. Salah satunya adalah bas data (data bus). Ianya bukanlah sebuah bas seperti yang selalu kita nampak tetapi ia bertindak sebagai pembawa maklumat atau data (pengangkutan data). Secara asasnya, ia menyediakan sambungan antara unit pemprosesan, unit ingatan dan beberapa unit lain bagi membolehkan komputer bertindak seolah-olah berfikir. Data-data akan dihantar menerusinya melalui aliran tenaga elektrik. Dalam unit 32bit, saiz penghantaran setiap data adalah sebesar 32-bits yang bergantung kepada keluasan atau ruang penghantaran. Manakala sistem 64bit mempunyai keupayaan dua kali ganda berbanding sistem tradisional. Berupaya untuk memproses maklumat dua kali lebih pantas. Sungguhpun begitu, bagi mencapai tahap pemprosesan optimum, unit pemprosesan memerlukan ruangan yang lebih besar supaya data yang dihantar dua kali ganda banyaknya dapat diproses serentak. Oleh sebab itu, wujudnya multi-pemprosesan dalam satu unit (multi core processor).
Sistem Operasi 64bit (Operating system)

Teknologi ini tidak akan sempurna sekiranya perisian sistem operasi yang digunakan tidak menyokongnya. Sekarang jika anda lihat, terdapat pilihan di mana setiap sistem operasi dikeluarkan dalam versi 32bit atau 64bit. Corak pengendalian data dan pemacu perisian (driver software) perlu serasi dengan perkakas. Seandainya anda menggunakan versi yang berlainan, contohnya Windows 32bit pada komputer 64bit, kadar pemprosesan akan dilakukan pada tahap 32bit sahaja.
Siapa yang perlu menggunakan sistem 64bit?
Adalah lebih tepat saya katakan "Siapa yang akan mendapat kepuasan dengan sistem 64bit?". Jawapan adalah golongan ahli perniagaan, universiti, kumpulan saintifik dan tidak ketinggalan pihak kerajaan. Kebiasaanya golongan ini melakukan kerja-kerja seperti suntingan video, reka bentuk grafik, penghasilan perisian dan banyak lagi. Namun bagi pengguna biasa (home user), penggunaan sistem 64bit kadang kala merugikan anda kerana anda tidak mungkin akan merasai kelebihannya. Aktiviti seperti pemprosesan teks, pengiraan tabular jadual (excel spreadsheet) dan melayari internet tidak memerlukan tahap pemprosesan yang begitu tinggi. Anda boleh menggunakan simpanan kewangan untuk mendapatkan perkakasan lain yang lebih bermutu seperti ruangan cakera keras dan kekuatan memori yang lebih tinggi. Tahukah anda perbezaan CPU 32-bit(x86) dan 64-bit(x64)? Perbezaannya adalah dari segi memori. 64-bit mampu menampung lebih banyak RAM berbanding 32-bit. Apa maksud 32-bit dan 64-bit? Seperti yang kita tahu komputer hanya faham 0 dan 1, ia dipanggil nombor binari. 2^32 = 4,294,967,296. CPU 32-bit hanya boleh guna RAM sebanyak 4GB sahaja. Kalau 64-bit korang boleh kira sendiri.

Tukar Icon pada Pendrive

Apa yang perlu buat :

1. Bukak notepad
2. Copy kod dibawah

[autorun]
icon=myicon.ico


3. Save fail tersebut kepada autorun.inf
4. Sekarang cari icon (.ico), sebaiknya yang bersaiz 128×128
5. Copy icon anda kedalam pendrive dan namakannya sebagai myicon.ico

* Anda boleh namakan apa saja nama yang anda mahukan tetapi jangan lupa untuk mengubah nama icon di file autorun.inf

6. Keluarkan pendrive anda masukkannya kembali. Sekarang anda dapat melihat icon pada pendrive anda sudah bertukar.

Anda boleh menghiddenkan file autorun.inf dan myicon.ico dengan right-click pada file tersebut dan pilih properties. Akhir sekali tick pada hidden dan tekan apply.

* Virus yang menyebar melalui pendrive selalu memiliki sendiri file autorun.inf. Jadi, jika virus telah menyebar dalam pendrive anda, maka autorun.inf akan digantikan oleh virus’ s autorun.inf file icon dan icon anda tidak akan muncul. Sebaiknya anda lebih berhati-hati supaya tidak double-click pendrive tersebut.

Monday, March 12, 2012

Mengenali Prof. Hamka


Haji Abdul Malik bin Abdul Karim Amrullah. Mungkin ramai yang kurang mengenali siapa yang bernama itu. Namun, jika digelarkan dengan Prof. Hamka sudah pasti semua tahu dan mengenali dirinya. Beliau cukup terkenal dengan karya-karya agungnya terutama sekali seperti Di Bawah Lindungan Kaabah, Tenggelamnya Kapal Van der Wijck, Falsafah Ketuhanan, Falsafah Hidup dan Merantau Ke Deli.

Beliau telah dilahirkan pada 17 Februari 1908 di Kampung Molek, Maninjau, Sumatera Barat, Indonesia dan merupakan anak lelaki kepada Syeikh Abdul Karim bin Amrullah atau dikenali sebagai Haji Rasul, seorang pelopor Gerakan Islah (tajdid) di Minangkabau.

Hamka adalah seorang yang bijak dalam pelbagai bidang ilmu pengetahuan seperti falsafah, sastera, sejarah, sosiologi dan politik, baik Islam mahupun Barat. Dengan kemahiran bahasa Arabnya yang tinggi, beliau dapat menyelidiki karya ulama dan pujangga besar di Timur Tengah seperti Zaki Mubarak, Jurji Zaidan, Abbas al-Aqqad, Mustafa al-Manfaluti dan Hussain Haikal. Melalui bahasa Arab juga, beliau meneliti karya sarjana Perancis, Inggeris dan Jerman seperti Albert Camus, William James, Sigmund Freud, Arnold Toynbee, Jean Paul Sartre, Karl Marx dan Pierre Loti. Hamka juga seorang yang rajin membaca dan sering bertukar-tukar fikiran dengan tokoh-tokoh terkenal Jakarta seperti HOS Tjokroaminoto, Raden Mas Surjopranoto, Haji Fachrudin, Ar Sutan Mansur dan Ki Bagus Hadikusumo sambil mengasah bakatnya sehingga menjadi seorang ahli pidato yang handal.

Pada 26 Julai 1977, Menteri Agama Indonesia, Prof. Dr. Mukti Ali melantik Hamka sebagai ketua umum Majlis Ulama Indonesia (MUI) tetapi beliau kemudiannya meletak jawatan pada tahun 1981 karena nasihatnya tidak dipedulikan oleh pemerintah Indonesia pada masa tersebut iaitu Kerajaan Suharto. Keputusan itu adalah cerminan sikap yang bertanggungjawabnya yang tidak mahu umat Islam terjerumus dalam kesesatan.

Pada zaman pemerintahan Sukarno, Hamka telah berani mengeluarkan fatwa bahawa haram hukunya bagi Sukarno menikah lagi, kerana presiden tersebut telah mempunyai beberapa orang isteri. Kebetulan pada masa tersebut, ia termasuk tokoh Islam yang berani menentang sikap pemerintah yang begitu rapat dengan Parti Komunis Indonesia (PKI). Menurut Hamka, PKI adalah parti yang membahayakan keselamatan kehidupan beragama di negara ini, kerana komunis tidak mengakui adanya Tuhan. Atas ketegasannya itu, beliau telah meringkuk di penjara bersama tokoh Masyumi dan PSI kerana fitnah pertubuhan LEKRA, pimpinan Pramoedya Ananta Toer. Namun demikian, beliau tidak pun berdendam terhadap Sukarno. Terbukti ketika Bung Karno wafat, Hamka yang dilantik menjadi imam solat jenazahnya.

Selain dikenali sebagai ulama berkarisma, Hamka terkenal sebagai seorang pujangga termasyhur. Sejak berusia 17 tahun, beliau sudah menulis novel bertajuk Siti Rabiah. Aktiviti penulisannya itu ditentang oleh keluarganya. Sebab, sebagai seorang putera ulama besar, Hj. Abdul Karim Amrullah, kesukaannya menulis novel itu dianggap satu aib. Namun Hamka meneruskan kegemarannya itu untuk mencari jati dirinya dan berusaha keluar dari bayangan kemasyuran ayahnya. Pada usia 30-an, beliau seolah-olah tidak meminati untuk menceburkan diri dalam kegiatan keagamaan dan menjadi seorang ulama, meski beliau sendiri termasuk pendakwah muda Muhammadiyah di bandar Medan. Beliau seolah-olah lebih berminat dengan bidang penulisan dan kewartawanan. Melalui majalah Pedoman Masyarakat, ia banyak mengupas berkenaan ilmu-ilmu Islam sehingga ia dibukukan dengan tajuk Tasawuf Moden yakni karyanya yang popular masa sekarang. Hamka juga menghasilkan karya ilmiah Islam dan karya kreatif seperti novel dan cerpen. Karya ilmiah terbesarnya ialah Tafsir al-Azhar (10 jilid) dan antara novel-novelnya yang mendapat perhatian umum dan menjadi buku teks sastera di Malaysia dan Singapura.

Sebagai seorang intelektual yang hidup pada zaman perjuangan merebut kemerdekaan, Hamka pada tahun 1955 turut terbabit dengan dunia politik. Ia aktif dalam parti Masyumi. Namun, perjalanan politiknya turut berakhir apabila parti Masyumi, diharamkan oleh Sukarno.Setelah itu Hamka kembali kepada dunianya, iaitu dunia penulisan. Ia kemudian menubuhkan majalah baru, iaitu majalah Panji Masyarakat. Pada masa ini, tulisan Hamka yang memperoleh Doktor Honoris Causa dari Universiti Al Azhar Mesir pada tahun 1958 ini sudah lebih banyak berupa kajian-kajian ke Islaman yang mencakupi seluruh bidang. Pada masa ini pula, penanya berjaya melahirkan karya agungnya, Tafsir Al-Azhar. Yang hebatnya, tafsir ini berjaya diselesaikannya tatkala ia meringkuk di dalam penjara (1964).

Dalam banyak hal, Hamka dikenali sebagai seorang yang moderat. Paling tidak dari cara dia menyampaikan sesuatu yang selalu menampakkan hati dan fikiran berjalan seirama. Ia tidak pernah mengeluarkan kata-kata keras, atau kasar dalam berkomunikasi. Peribadi ini sudah ia tunjukkan dari sejak muda lagi. Ia lebih suka memilih menulis novel atau cerpen dalam menyampaikan panduan Islam. Hamka yang bergelar Datuk In Domo dalam suku Minang ini mengakui bahawa memang dia menjadi lebih moderat ketika usianya semakin bertambah.”Ketika buku yang saya baca baru lima buah, saya cepat sekali menyimpulkan satu hal mengenai agama dan beremosi, tetapi ketika buku yang saya baca sudah lima puluh, saya menjadi lebih faham, dan tidak berasa perlu bersikap seperti itu,” katanya suatu ketika.Namun begitu, bukan bermakna ia kehilangan sikap tegasnya. Ketika ia berasa umat kehilangan pedoman, ia kemudian mengeluarkan fatwa Natal tahun 1981 yang amat menggemparkan itu. Ia terpaksa mengambil sikap tidak sehaluan dengan pemerintah demi menjaga kesucian Islam. Meski keluar dari MUI, Hamka tetap menjadi tokoh ulama yang berpengaruh dan berkarisma. Fatwa dan nasihatnya tetap dinantikan oleh masyarakat. Ia juga tidak jemu-jemu memberikan nasihat dan panduan kepada pendakwah-pendakwah muda. Sampai akhir hayatnya, melalui majalah Panji Masyarakat, ulama yang lahir di Sungai Batang, Maninjau, Sumatera Barat ini tetap memberikan siraman rohani kepada umat Islam yang haus dengan nasihat-nasihatnya melalui tulisan-tulisannya dalam majalah berkenaan.Hamka meninggalkan pelbagai karya penulisan yang popular. Karyanya yang dibukukan berjumlah lebih kurang 118 buah, tidak termasuk pelbagai tulisan yang dimuat di pelbagai media massa. Tulisan-tulisannya meliputi pelbagai bidang kajian: politik, sejarah, budaya, akhlak, dan ilmu-ilmu keislaman. Pada 24 Julai 1981, ulama serba boleh ini menemui Tuhannya. Pemergiannya adalah satu kehilangan besar yang sukar dicari pengganti sehingga ke hari ini.

Sumber : Mohd Azrul Azlan Abd Hamid dan Zana(http://mesejabdul.wordpress.com)

Antara petikan Hamka

“Cinta itu adalah perasaan yang mesti ada pada tiap-tiap diri manusia, ia laksana setitis embun yang turun dari langit, bersih dan suci. Jika ia jatuh pada tanah yang subur, di sana akan tumbuh kesucian hati, keikhlasan, setia, budi pekerti yang tinggi dan lain-lain perangai terpuji.”

"Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras."

“Kecantikan yang abadi terletak pada keelokan adab dan ketinggian ilmu seseorang. Bukan terletak pada wajah dan pakaiannya”

"Bertambah kuat kepercayaan kepada agama, bertambah tinggi darjatnya di dalam pergaulan hidup, dan bertambah naik tingkahlaku dan akal budinya."

“Diribut runduklah padi
Dicupak datuk Temenggung
Hidup kalau tidak berbudi
Duduk tegak kemari canggung

Tegak rumah karena sendi
Runtuh budi rumah binasa
Sendi bangsa ialah budi
Runtuh budi runtuhlah bangsa"
.
"Pergaulan mempengaruhi didikan otak.Oleh itu, untuk kebersihan jiwa hendaklah bergaul dengan oarang-orang beradab dan berbudi mulia yang dapat kita kutip manfaatnya."

“Positif, bukan negatif. Aktif, bukan pasif.”

"Undang-undang adab dan budi pekerti membentuk kemerdekaan bekerja.Undang-undang akal membentuk kemerdekaan berfikir.Dengan jalan menambah kecerdasan akal,bertambah murnilah kemerdekaan berfikir."

"Kata Hukama," Hendaklah adab sopan anak-anak itu dibentuk sejak kecil kerana ketika kecil mudah membentuk dan mengasuhnya.Belum dirosakkan oleh adat kebiasaan yang sukar ditinggalkan."

"“Saya akan pikul rahsia itu jika engkau percayakan kepada saya dan saya akan masukkan ke dalam perbendaharaan hati saya dan kemudian saya kunci pintunya erat-erat. Kunci itu akan saya lemparkan jauh-jauh sehingga seorang pun tak dapat mengambilnya kedalam lagi.”

“Hujung akal itu fikir, pangkal agama itu zikir”

"Mengikut adab kesopanan,tetamu yang tidak menghormati diri dan tidak menghormati ahli rumah yang ditemui,bukanlah orang yang patut dihormati."

"Orang beradab pasti pandai menghormati keyakinan orang lain,walaupun dia sendiri tidak sesuai dengan keyakinan itu."

"Bagaimana juapun, kita hidup mesti beradat, dihapus adat lama pasti timbul adat baru."

"Adil ialah menimbang yang sama berat, menyalahkan yang salah dan membenarkan yang benar, mengembalikan hak yang empunya dan jangan berlaku zalim di atasnya."

"Yang benar tetap benar,yang salah tetap salah.Kaya dan miskin di hadapan keadilan adalah sama."

"Adil dalam budi pekerti ialah perangai iffah.Adil menghadapi lawan ialah memakai perangai syajaah.Adil dalam pergaulan ialah menghindarkan lengah dan lalai.Adil di dalam masyarakat ialah menengelamkan kepentingan diri sendiri ke arah masyarakat bersama."

"Tujuan agama yang benar dan ilmu yang benar hanyalah satu iaitu menuju kebenaran yang mutlak.Ilmu untuk mengetahui dan agama untuk merasai.Ilmu untuk bendanya dan agama untuk jiwanya."

"Perhatian kepada agama pada zaman ini sudah jauh lebih maju daripada yang sudah-sudah.Disamping kejahatan yang bermaharajalela,keinsafan kepada agama sudah mulai tegak.Di mana-mana orang mengadakan pengajian kerena hendak mengetahui ajaran-ajaran agama."

"gama tidak melarang sesuatu perbuatan kalau perbuatan itu tidak merosak jiwa.Agama tidak menyuruh,kalau suruhan tidak membawa selamat dan bahagia jiwa."

"Maksud agama ialah merentangkan jalan, manakala fikiran ialah membanding dan menimbang."

"Tiga sifat yang ditimbulkan oleh agama, iaitu perasaan malu iaitu enggan mendekati suatu yang tercela.Boleh dipercayai di dalam pergaulan hidup ( amanah), benar dan jujur. "

"Kepercayaan kepada Tuhan itu telah ada dalam lubuk jiwa manusia.Tetapi kepercayaan tentang adanya Allah itu belum menjadi jaminan bahawa orang itu tidak sesat."

"Kepercayaan agama menjelaskan bahawa manusia makhluk yang termulia darjatnya di dalam alam.Penganut-penganut tiap-tiap agama mempercayai bahawa penganut agamalah yang paling mulia"

"Apabila sempuran akal, kurang perkataan."

"Orang yang berakal, tidak berdukacita kerana miskin, bahkan yang menjadikannya berdukacita ialah sekiranya ia berkurangan akal dan tidak mengerjakan amal soleh. "

"Akal ialah anugerah Tuhan kepada makhluk yang dipilih-NYA, iaitu manusia.Akal tidak diberikan semata-mata.Ia perlu dituntun."

"Salah satu tugas agama ialah memelihara akal.Memelihara akal ialah dengan jalan menambah ilmu melatih diri berfikir,merenungkannya. "

"Hawa nafsu membawa kesesatan dan tidak berpedoman dan akal menjadi pedoman menuju keutamaan.Hawa nafsu menyuruh mengelamun,berangan-angan,tetapi akal menyuruh menimbang."

"Anak adalah untuk zaman yang akan datang,bukan untuk zaman kita.Salahlah pendidikan orang tua yang hendak memperbuat anaknya seperti mereka juga."

"Peliharalah anak-anakmu dan perbaikilah budi pekerti mereka.Sesungguhnya anak-anak itu adalah hadiah Allah kepadamu."

"Apabila mati seseorang anak Adam, terputuslah amalannya kecuali tiga perkara,sedekah jariah,ilmu yang diambil orang manfaatnya dan anak yang soleh mendoakannya. "

"Sewaktu kecil anak-anak lelaki menjadi perhiasan mata kerana lucunya,kerana dia tupuan harapan,maka setelah dia besar, dia menjadi kebanggaan kerana kejayaan hidupnya."